وشکا

ما خويش ندانستيم بيداريمان از خواب. گفتند كه بيداريد گفتيم كه بيداريم

جوابیه های یک وشکا : فایرفاکس

with 11 comments

آنام میگه :

اینترنت اکسپلورر مجانی نیست، اما اجباری هم نیست. حالا یه سوال: چرا با اینکه اینترنت اکسپلورر پولیه ولی در مقابل تو همه جای دنیا میشه فایرفاکس رو تو چند دقیقه مجانی دانلود کرد، هنوز که هنوز تعداد کاربران اینترنت اکسپلورر چنید برابر فایرفاکسه؟ شاید برای اینکه اگه شما هر جای دنیا (به جز ایران البته) باشی و به یه مشکل کوچیک باهاش بربخوری به راحتی می تونی یه تلفن مجانی بزنی و تو چند دقیقه راه حل مشکلت رو پیدا کنی، شاید واسه اینه که ایمن تره، کرش نمی کنه (خسته شدم از بس این فایرفاکس 3 کرشید! اول فکر می کردم مشکل با سیستم منه، بعد دیدم که ظاهراً همگانیه) شاید واسه اینه که یه جایی هست که هر اَد-آن جدیدی رو چک می کنه و سرتیفای می کنه و همینجوری کشکی کشکی ملت رو دعوت نمی کنه که برن دانلودش کنن و به هزار تا بدبختی و گرفتاری بخورن (خودت تا حالا چند تا اَد-آن از سایت موزیلا دانلود کردی که درست کار نمی کرده؟ یا سیستم رو کند می کرده؟ یا باعث می شده کرش کنه؟ یا بعد از دانلود معلوم نمی شه که کجا رفته؟)

1- می فرمایند که “اینترنت اکسپلورر اجباری نیست” شما باید خیلی کاردرست بوده باشی وقتی که برای اولین باری که به اینترنت وصل شدی با مرورگر دیگه ای غیر از اینترنت اکسپلورر این تجربه شیرین رو شروع کرده باشی .حقیقت ماجرا اینه که هنوز خیلی از کاربران کامپیوتر ، اینترنت رو اون e آبی رنگی میدونن که روی دسکتاپشون قرار داره .این دقیقا بخاطر سیاست های انحصارطلبانه مایکروسافته وگرنه میتونست از کاربر بخاطر نصب این برنامه اجازه بگیره !

2- فایرفاکس یک نرم افزار ساده ست مثل بقیه نرم افزارهای دنیا . مثل Internet Explorer بدون اجازه روی سیستم هیچ کس نصب نمیشه . حتی خیلی ها از وجودش بی خبر هستند.شکی نیست که مرورگر مایکروسافت عمر بسیار بیشتری از فایرفاکس داره و باید هم کاربرانش کمتر باشه.اما دوست دارم بدونم اگه تونسته در همین مدت کم این همه از سهم IE رو به خودش اختصاص بده دلیلش چی بوده ؟ آنام عزیز ، احتمالا آمارت کمی قدیمیه.درسته که کاربران اینترنت اکسپلورر از فایرفاکس بیشتر هستند اما نه به اون وخامتی که تو فکر می کنی! آمار پارسیش رو به عنوان نمونه یک مشت از خروار ببین :

3- نمی دونم البته ! شاید هم زنگ بزنن و احتمالا هم حق با توئه ! زنگ می زنن به مایکروسافت و مسئول محترم با سوالهای احمقانه اش راهنمایی شون میکنه اما کاربران فایرفاکس اگر به سوالی برخورد کنن و مشکلی داشته باشن مسلما روش عاقلانه تری رو انتخاب می کنند : Google میکنند و از صدها هزار راهنمای نوشته شده استفاده می کنند.ضمن اینکه به نظرم اینجا یه خلط مبحث ایجاد شده چرا که وجود یک تماس رایگان هیچ ربطی به امن تر بودن محصول نداره .

4- در دو سه ماهی که از فایرفاکس سه (نسخه های آزمایشی و نهایی) استفاده می کنم حتی یکبار دچار مشکل کرش (Crash) نشدم اما در عوض در دو بار از سه باری که با Internet Explorer کار کردم سیستم به حالت کما رفت !

5- سایت موزیلا تنها جایی است برای نگهداری و جمع آوری افزونه (به قول شما اد-آن) های نوشته شده برای فایرفاکس.شما که انتظار نداری یه تیم شدیدا کوچولو و جمع و جور تمام افزونه ها را از نظر کارکرد صحیح بیمه کنن و برای مصرف همیشگی به شما گارانتی بدن ؟؟؟ هر چند که اینکار هم به وسیله ساز و کارهای خاص ارائه شده برای اون توسط کاربران در حال انجام شدنه اما در هر حال موزیلا هیچ تضمینی به شما نخواهد داد و پیامی مثل پیام زیر هم شاهد ماجراست  :

در ضمن موزیلا از من که تا حالا درخواست نکرده هیچ افزونه ای رو دانلود و نصب کنم . شما رو نمی دونم !

6- افزونه IE7 Pro که یکی از محبوب ترین افزونه های ساخته شده برای اینترنت اکسپلورر هست به قدری نرم افزار را سنگین کرد که مجبور شدم قید استفاده ازش رو بزنم .

7- هر وقت در فایرفاکس ، فایلی رو دانلود کردید که یادتون رفت چه مسیری رو برای ذخیره اش به فایرفاکس داده بودید، از منوی Tools روی Downloads بزنید و یا Ctrl + J رو فشار دهید . سپس روی فایلتون کلیک راست کرده و Open Containing Folder را بزنید. به جایی که میخواهید برده خواهید شد . فراموشکاری هم بد دردیه رفیق !

  • یاد بگیریم که نخواهیم کسی را بالاجبار قانع به استفاده از چیزی ، یا قبول فلسفه ای کنیم !
  • یاد بگیریم که برای دفاع از انتخابهایمان ، انتخاب های دیگر را نکوبیم !
  • یاد بگیریم که درس هایی که آموختیم را هرگز فراموش نکنیم .
  • … و یاد بگیریم که Firefox نیز مانند هر نرم افزار دیگری ( و هر ساخته دست بشر) بی نقص نیست .

Written by حامد

جولای 15, 2008 روی 1:10 ب.ظ

ارسال شده در روزنوشت

Tagged with ,

11 نظر

Subscribe to comments with RSS.

  1. اول از همه باید گفت پیشرفت رو باید نگاه کرد.نه درصد استفاده.فایرفاکس چند وقته اومده؟IE نسخه اولش کی اومد؟IE پیشرفت کرده یا پسرفت؟اگه فایرفاکس هم به صورت پیش فرض روی ویندوز بود کاربر از کدوم استفاده می کرد؟

    کسی هست سایت w3schools رو نشناسه؟بد نیست به این مشت نمونه خروار هم نگاه کرد:

    http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

    به آنام که جواب داده بودی.اما بقیه کامنت ها:

    1

    فایرفایکس شده ژست روشن فکری آیتی بازان و فاقد هرگونه ارزش قانونی و غیر قانونی دیگریست

    این که جواب نداره.بیشتر خنده داره!

    2

    تاریخچه استفاده از فایرفاکس تو ایران خیلی جالب بود , چنتا آی تی نویس ازش استفاده کردن و معرفیش کردن ، بقیه هم حمله کردن به استفاده ازش و این همون جو گیری ای بود که مه یا ازش یاد کرد

    جو گیری.قبول نکردن قدرت هر چیزی و لقب دادن جوگیری به کاربراش خیلی جالبه!جالب تر این که من نمی دونم از کی تا حالا آی تی نویس ها این قدر قدرت گرفتن؟همه کاربران فایرفاکس دکتر مزیدی و دکتر مجیدی و … می شناسن؟

    و در ضمن پیمان هم حرف قشنگی زده:

    مگه کاربرا گوسفندن که چون چند تا آی تی نویس گفتن اونا هم فایرفاکسی شن / اونایی که نصب کردن تستش کردن دیدن به دردشون میخوره استفاده کرد

    3

    آخه خوب بودنش به جز مقدار خیلی خیلی خیلی زیادی غلو که به سرعت دهان به دهان گشت و مخفی کردن مشکلاتش چیز دیگه ای نداشت

    غلو مثلا کجاهاش؟

    4

    ادیب جان، راستش من مدتهاست که دستگاهم ویروسی نشده، شاید خوش شانس بودم البته، دو سه سالی میشه. (در دو سه سال گذشته به طور متوسط روزانه ده ساعت به اینترنت وصل بودم و روزانه 18 ساعت کامپیوترم روشن بوده!) اما در مورد زیادتر بودن باگهایی که افراد تو آی ای باهاش مواجه می شن، یا تعداد حفره های امنیتی بیشتری که تو کشف می شه: خب دلیلش ساده است! تعداد کاربران آی ای حدود 7 تا 8 برابر فایرفاکسه، حالا حساب کن که این کاربران در روز هر کدوم چند بار آی ای رو لود می کنن، خب، کل تعداد دفعات استفاده از آی ای عملاً هزاران بار بیشتر از فایرفاکسه، به طور اتوماتیک احتمال کشف حفره های امنیتی آی ای هزاران بار بیشتره، از طرف دیگه، هر ویروس نویس، یا اسپم نیست، یا … بدون شک پیش فرضش اینه که اکثریت کاربران دارن از آی ای استفاده می کنن، در عمل کسی به حفره های امنیتی فایرفاکس فکر هم نمی کنه، که بخواد از اونها سوء استفاده کنه، واسه همینه که شما دچار مشکل نمیشی

    درصدا اینجا چطوری حساب شدن من نمی دونم.فایرفاکس الان بین ۱۸ تا ۱۹ درصد کاربر داره.اپرا و سافاری هم که هستن.اصلا همه اینارو بزن سر هم بگو کم کمش ۲۵ درصد.اگه IE ۷۵ درصد هم باشه باز ۷ ۸ برابر فایرفاکس نمیشه.

    در مورد کشف حفره های امنیتی باید گفت که کاربرانی که IE رو لود می کنن این حفره ها رو کشف نمی کنن.یا شرکت های امنیتی حفره ها رو اعلام می کنن یا هکرها.در ضمن همون ویروس نویس بتونه برای فایرفاکس هم می نویسه همین طور که الان هم هست.مطمئنا ویروس نوشتن برای برنامه امن تر مهارت بیشتری می خواد.این طور نیست؟تعداد ویروس رو که از این طریق منتقل بشه شاید بشه ربط داد اما تعداد حرفه های امنیتی ثبت شده هیچ ربطی به استفاده از یک مرورگر یا هر برنامه دیگه نداره.

    5

    جو گیری فایرفاکسی این بود که خود موزیلا میومد ایراداتی رو که کشف شده بود میگفت (البته نه به طور کامل و خیلیهاش رو رو نمیکرد) بعد خیلی آیتی نویسا بازم زیر بار نمیرفتن

    نه مایکروسافت همه حفره های امنیتی رو کامل منتشر می کنه ملت بدونن.منتشر نشدن جزئیات هر باگی جز طبیعت کار هر شرکتیه چون امنیت کاربران به خطر می افته.اگه موزیلا جز این می کرد جای شک داشت.از اون گذشته مدرک برای این که موزیلا حفره داده و آی تی نویس ها قبول نکردن (!!!) ببینیم بد نیست.

    6

    مخصوصا ورژن جدید که فوق العاده افتضاح شده و خیلی ها هستن که قبلا باهاش مشکل نداشتن و حالا مشکل پیدا کردن

    جای بحث نداره.مدرک؟

    7

    مخالفت من با فایرفاکس کاملا شخصیه و بر پایه ی تجربیات شخصی , من چندین ماه پیش برای یک مقاله تحصیلی ام آنالیز های بسیار زیادی بر روی فایرفاکس انجام دادم که تمام مستنداتش موجوده و در دانشگاهی در آلمان ازش دفاع کردم که مورد توجه خیلی از اساتید واقع شد (مستنداتش موجوده و در اولین فرصت ممکن به انگلیسی و فارسی قسمتهاییش که لازمه ترجمه میکنم) فایرفاکس مرورگری با اشکالات بنیادین هست و شاید تا اینجا خوش شانسی آورده که هکرهای بزرگ و نامی هنوز به طرفش نیومدن که دلیلش همون چیزی بوده که آنام توضیح داد. و در نهایت فکر میکنم من و شما افکارمون داره روی دو خط موازی مجزا حرکت میکنه و به هیچ نقطه مشترکی نمیرسیم ، وقلبا از اینکه میبینم خیلی ها ندانسته و نشناخته از چیزی پیروی میکنن ناراحتم

    این مدارک و مستندات رو منتظریم ببینیم.این حرفی که هکرهای بزرگ سراغش نرفتن و ایراد بنیادی داره که کاملا خنده داره.هکرهای بزرگ نمیشینن ببینن کی از چی استفاده می کنه برن توش باگ پیدا کنن!فایرفاکس هم اگه ایراد بنیادی (!) داشت به اینجا نمی رسید.همون اول حذف می شد.

    و این که خیلی ها ندانسته و نشناخته از چی پیروی می کنن؟باز همون بحث شعور مخاطب شده که توی اون فید باز شده.مگه کاربر داره به زور استفاده می کنه؟یا چیزی نمی فهمه و فقط یکی بهش گفته از این پیروی (!) کن اونم قبول کنه؟

    در آخر بد نیست کمی به هم احترام بذاریم.اسم کسی رو که از یه برنامه لذت می بره و اون برنامه برای ما خوشایند نیست جوگیر نذاریم!

    پدرام

    جولای 15, 2008 at 11:58 ب.ظ

  2. سلام.
    خوب یک سری از صحبت‌هاتون رو من قبول دارم و یک سریشون رو نه. البته در بهتر بودن فایرفاکس هم شک ندارم. :)
    1. این دلیل نمی‌شه که چون توی سیستم عامل یک مرورگر پیش‌فرض تعبیه شده شما استفاده از این نرم‌افزار اجباریه. اجباری در کار نیست. همونطور که برای استفاده از ویندوز مدیاپلیر اجباری در کار نیست. همونطور برای مو میکر. اینترنت اکسپلور پروژه‌ای جدا از سیستم‌عامل هستش و یک محصول جدا به حساب می‌آد. هیچ اجباری برای استفاده از نرم‌افزارهای پیش‌فرض سیستم‌عاملتون ندارید. :)
    2. واقعیت امر اینه که با هر سیستم‌عاملی یک سری نرم‌افزارهایی به صورت پیش‌فرض ارائه می‌شه که البته به نظر بنده اگر هم نباشه ظلمی شده به کاربر. فرقی نمی‌کنه اینترنت‌اکسپلورر باشه یا چیز دیگه. به نظر شما بده که نرم‌افزار ساده‌ای مثل پینت رو ما توی ویندوز داریم؟ یا مثلاً وردپد رو؟ فکر نمی‌کنم این ضعف یا ظلمی باشه دوست عزیز
    4. برای من هم فایرفاکس کرشی داشته. همین فایرفاکس سه. نه فقط برای من بلکه برای خیلیای دیگه. اما خوب متاسفانه اگه اینترنت اکسپلورر کرش کنه سیستم رو معمولاً باید ریبوت کرد ولی فایرفاکس کرش‌هاش تا این حد دیگه نیست.
    6. آره بخصوص وقتی که یک‌سری استایل هم براش بزنی. فقط یادتون باشه اینترنت اکسپلورر هم کم افزونه نداره‌ها. فقط خوب پولیه باز :)

    و البته به آنام هم پیشنهاد می‌کنم برای مدت یک هفته با هر زحمتی که شده از این نرم‌افزار یعنی فایرفاکس استفاده کنن. واقعیت امر اینه که مزیت‌هایی رو داره که نمی‌شه ازش غافل شد. همین که گسترش دهنده‌هاش اینقدر زیادن دلیلیه بر بیشتر کار شدن روش هرچند که اینترنت اکسپلورر هم روش خیلی کار می‌شه. اما یک شرکت چند هزارنفری کجا یک دنیا دولپر کجا.
    منم از فایرفاکس برای وب‌گردیام استفاده می‌کنم و به شما هم پیشنهاد می‌کنم ازش استفاده کنین. اسمایلی پورتن :دی
    یکی بیاد موضع من رو هم مشخص کنه لطفاً!

    Gerashi

    جولای 16, 2008 at 9:01 ق.ظ

    • منم موافقم
      در این که فایر فاکس خیلی خوبه شکی نیست
      ولی اینکه دیگه اینقدر غول بشه جای بخث داره
      همون طور که اون عزیز جبهه گیری میکنه و تعصب داره روی آی ای ظاهرا شما روی فایرفاکس تعصب دارید
      من خودم همیشه از فایر استفاده میکنم ولی خیلی مواقع میبنی که اپرا خیلی بهتر جواب میده
      بازم میگم بسته به نیازه
      به نظر من قایر فاکس تا دو سال آینده دیگه یه نمونه کامله
      ولی فعلا ایراد زیاد داره
      و من خودم بارها کرش فایر رو دیدم
      بگذریم
      حالا دعوا سره چیه؟ :D

      حالا

      فوریه 12, 2009 at 2:54 ق.ظ

  3. @ گراشی :

    1- اتفاقا جدی ترین اختلاف ما در همین مورد اول هست که بهش اشاره کردید. اینترنت اکسپلورر ، مرورگر پیشفرض ویندوزه ! به این معنی که تا زمانی که از وجود مرورگرهای دیگه باخبر نشید و از آنها استفاده نکنید ، باید از اینترنت اکسپلورر استفاده کنید و مایکروسافت هیچ آگاهی به شما در مورد وجود انتخاب های دیگه نمی ده . مقایسه کردن IE با یه نرم افزار سطح پایین مثل Paint خیلی ساده انگارانه است . چون هیچ کس از Paint یا Notpad انتظار معجزه نداره، همینه که هست . برای همین از Windows 3.1 تا الان (ویستا رو خبر ندارم !) هیچ تغییری نکرده و عملا یک پروژه مرده است . اما ببینید که چند نسخه برای internet explorer بوجود آمده و چه جنجالی سر استفاده اش به پا شده .
    همانطور که میدونید ویندوزهایی که در گستره اتحادیه اروپا به فروش می رسه فاقد Internet Explorer و Media Player بصورت پیشفرض است .

    حامد ملک

    جولای 16, 2008 at 2:11 ب.ظ

  4. مرسی

    opium

    جولای 16, 2008 at 4:19 ب.ظ

  5. آیا مایکروسافت باید بیاد برای نرم‌افزارهای دیگه تبلیغ کنه؟ :)
    این که کاربر از وجود مرورگر دیگه‌ای خبردار نمی‌شه هم خوب به نظرم مشکل خود کاربر هستش یا هم شرکتای رقیب. این حرفتون منطقی نیست که چون پیش‌فرض هستش پس اجبار درش هست. اگه اینطور بود به هر طریقی دسترسی به مورگرای دیگه رو می‌بست.
    درمورد اینکه توی گستره اتحادیه اروپا این دو برنامه توی ویندوز نیستن هم نشنیدم. فقط می‌دونم خوب بلده گیر الکی بده به این بیچاره :D

    Gerashi

    جولای 16, 2008 at 5:21 ب.ظ

  6. دستت درد نکنه حامد. خوب نوشتی
    فقط یک مورد هست که با گراشی موافقم و البته خود بنیاد موزیلا هم این نظر رو تائید کرده که وجود مرورگر پیشفرض در هر سیستم عاملی الزامی هست(این نظر به خاطر شکایت اپرا از مایکروسافت بوده که داده شده. شرکت ارائه دهنده ی اپرا معتقده که نباید مرورگر پیشفرضی نصب باشه و به همین علت به اتحادیه ی اروپا شکایت کرد). به طور مثال در گنو/لینوکس مرورگر پیش فرض همیشه بوده اگرچه این آزادی هم وجود داشته که کاربر خودش بنا به سلیقه و خواسته ای که داره، مرورگرش رو- چه Epiphany و چه Konqueror و یا حتی جدیدا فایرفاکس و یا Iceweasel – انتخاب کنه! در مورد کرش جالبه که تنها مورد کرش برای من به علت مشکل پلاگین فلش ادوبی به وجود اومده و فکر کنم مشکل آنام و بقیه همچین علتی داشته نه صرفا به خاطر خود فایرفاکس. به هر حال هر کسی آزاد هست که ار چیزی که دلش میخواد استفاده کنه اگرچه توصیه ی دیگران به استفاده از نرم افزار غیرآزاد(حتی رایگان) واقعا غیراخلاقیه :)

    amin

    جولای 16, 2008 at 7:32 ب.ظ

  7. چند نکته : الان استفاده از فایرفاکس ژست روشنفکری نیست. بلکه استفاده از اپرا جدیدا ژست روشنفکری شده. ندیدین جدیدا همه می‌گن من فقط از اپرا استفاده می‌کنم؟
    یه ایرادی همیشه به فایرفاکس ۲ می‌گرفتن که رم زیادی استفاده می‌کنه. من به عدد و رقم کار ندارم ولی همیشه کار کردن با IE با عث کند شدن سیستم من می‌شد. بخصوص IE7 تجربه وحشتناکی برام بود.
    اینکه بگیم کاربرای فایرفاکس درگیر جو بوجود آمده هستن، تا حدودی می‌تونه درست باشه. ولی نه در مورد همه یا حتی اکثریت. من خودم از همون اوایل کشته مرده نت‌اسکیپ بودم. بعدش که نت‌اسکیپ متوقف شد و فایرفاکس اومد، منم اومدم طرف فایرفاکس. این وسط اپرا و مکستون و سافاری و چند نسخه IE رو هم تجربه کردم. پس به من و اکثر کاربرای فایرفاکس که چندین مرورگر رو استفاده کردن و بازم فایرفاکس رو انتخاب کردن نمی‌شه گفت جوگیر شدن. ثانیا فکر نمی‌کنم در این مورد جوگیر کردن یگران خیلی هم بد باشه. چون به نظر خودم فایرفاکس اونقدر دیگه به تکامل رسیده که به راحتی بشه به هر کاربری پیشنهاد کرد. برخلاف نظری که در مورد لینوکس دارم و اعتقاد دارم فعلا اکثریت کاربرا آمادگی کار با لینوکس رو ندارن و نمی‌تونن بعضی از سختی‌هاش رو تحمل کنن.
    ضمنا کرش فایرفاکس حداقل برای من که تو اوبونتو ازش استفاده می‌کنم، تا الان فقط مربوط بوده به پلاگین فلش. یا بهتره مثل امین بگم پلاگین فلش ادوبی.

    محراب

    جولای 17, 2008 at 9:10 ق.ظ

  8. کلن خیلی خوب نوشته بودی.واقعیتش هیچ وقت نمی خووام متعصابه به هیچ چیزی نگاه کنم حالا چه نرم افزار باشه چه هر چی اما واقعن یه سالی که از فایرفاکس استفاده کردم هیچ نکته منفی ازش ندیدم.خیلی سر تر از آی ای هست.نکته 3 خیلی نکته خوب و به جایی بود.چیزی که خیلی ها بهش توجه نمی کنن و البته اوپن بودن فایر فاکس که یکی از امتیازاته فایر فاکس محسوب میشه.بعد هم باید به یه چیزی دقت کرد.خوب آدم وقاعن باید از سایت های معتبر افزونه دانلود کنه مثلن خوده سایت فایر فاکس.تا لاقل چند نفری امتحانش کرده باشن و جواب پس داده باشه.

    مریم

    جولای 17, 2008 at 3:28 ب.ظ

  9. فایر فاکس عشقه

    aMiN

    جولای 17, 2008 at 3:42 ب.ظ

  10. توجه ويژه براي وبلاگ نويس ها

    جيره فيلم به وبلاگ نويس ها اکانت رايگان به عنوان هديه مي دهد . براي فرستادن اکانت شما به آدرس ميل خود کافي است که ايميل خود را………

    http://25mordad.wordpress.com/2008/07/27/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AC%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%D8%B6%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D8%A7/

    25mordad

    جولای 27, 2008 at 8:23 ب.ظ


يك پاسخ برايش بگذاريد